Floden av TV-material direkt i din TV

Idag har jag gjort en (förhoppningsvis) uttömmande titt av TV-tillverkarnas montrar. Utöver Ultra HD (4K) och böjda skärmar kan man se att flera tillverkare fortsätter att knyta innehåll tätare till sig. Riktigt så långt som Sony som med sitt Entertainment Network nu kommer erbjuda videomaterial utöver spel och musik går inte riktigt de andra tillverkarna. Däremot är möjligheten att bläddra och söka aggregerat kring innehåll en viktig del oavsett om det är material på linjärkanaler eller videomaterial på nätet.



Fortfarande bygger varje tillverkare sin egen lösning vilket innebär att företag som TV4 som har videomaterial än så länge är tvungna att lägga ner mycket arbete på varje tillverkares plattform för att nå ut brett. En del tillverkare väljer att ha en helt egen upplevelseunder egna varumärken medan en del andra, som till exempel kinesiska tillverkare som Haier, Hisense och TCL i sina montrar visar streaming med Rokus teknik.

Det är inte bara hårdvarutillverkare som arbetar med Smart TV. Yahoo Smart TV innehåller guider till videomaterial, extramaterial ovanpå TV-program (på vissa Samsung-apparater) till exempel sportstatistik i underkant av skärmen.

Att söka i detta material tänker sig flera tillverkare ska ske genom röstigenkänning och att användare talar i sin fjärrkontroll eller telefon. Flera tillverkare använder sig av den inbyggda kameran för ansiktsigenkänning. Hos Panasonic används det för att avgöra vilken person som gillar ett program. Den informationen blir dock inlåst i Panasonics molntjänst så byter man en dag tillverkare av tv-apparat får man göra om det på nytt.

Det här med att styra tv:n genom att vifta med armarna hade man kanske hoppats på vara ett bortglömt kapitel men man kan fortfarande höra talas om det på fullt allvar. I Hisenses monter ser det ut såhär:

Sociala funktioner i TV:n handlar mycket om att integrera Twitter och visa tweets på en del av skärmen (Samsung i högerkant och Sony i underkant) samtidigt i programmet.

Och just det: i vad som ser ut som ett försök att bräcka konkurrenterna visar Toshiba en TV med 5K.

Läs om vår kommentarspolicy