Böjd att hålla med?

Trots att vi strukit runt här på mässhallarna ett par dagar tidigare är mina första intryck av mässområdet på CES att det är svårt att överblicka. Liksom tidigare år (då jag bara följt mässan genom mediers rapportering) finns det några genomgående huvudteman som återkommer bland flera utställare.

3D som sedd genom TV-skärmar och som varit trender tidigare år och sedan aldrig slagit när det testats på marknaden är inte särskilt märkbart längre. Istället ska det finnas mer av konkret 3D, dvs. 3D-utskrifter som man kan ta på men den delen har jag inte hunnit till än.

TV-tillverkarna trycker i år på Ultra HD (dvs. med en horisontell upplösning på cirka 4000 pixlar mot HDTV:s knappa 2000) samt böjda skärmar. Branschorganisationen menar att de i undersökningar kommit fram till att konsumenter inte är villiga att gå tillbaka till lågupplöst TV-tittande när de väl upplevt de mer högupplösta. För att det ska fungera krävs ju dock tillgång till högupplöst material och en del av tillverkarna vill vara med och erbjuda innehåll. För Sony som i över tjugo års tid varit en del av innehållsindustrin är det inte så avlägset att nu kunna erbjuda materialet de själva producerat direkt i sina egna TV-apparater eller andra fabrikanters apparater med ansluten Playstation-enhet.

image

Flera tillverkare stoltserar även med böjda TV-skärmar. I vad som kan uppfattas som en uppvisning i OLED-teknikens möjligheter till flexibla ytor talar tillverkarna om en bild som täcker en större del av synfältet. Vilken nytta man sedan har att kunna växla mellan platt läge och böjt läge med ett tryck på fjärrkontrollen kan diskuteras. Är platt läge för gemensamtittande och böjt läge för optimalt, egoistiskt ensamtittande?

image

Inte bara TV-apparaterna har antagit en böjd form även telefonerna går åt det hållet. Åtminstone hos LG där telefonerna har en böjd form för att bättre passa mänskliga användares ansikten. Till skillnad mot en gång Nokias modeller 7110 och 8110 rör det sig här om en telefon där även displayen är böjd.

När man är matad sedan barnsben med visioner om det intelligenta hemmet som innefattar intelligenta kylskåp, fjärrstyrda ugnar och väggar som visar vyer från en annan del av världen är det lite svårt att faktiskt veta vad som bara är förlängningar av dessa visioner och vad som faktiskt är något folk kan tänka sig att använda.

Branschorganisationen CEA använde sig av exemplet med kylskåpet som meddelar din smartwatch att mjölken är på väg att ta slut i sin introvideo. LG har i sin monterdel om Smart home en vy som visar återstående tid på tvättmaskin och diskmaskin samt temperatur för luftkonditionering och ugn. Sony presenterade i morgonens keynote en kortdistansprojektor som kan projicera video i högupplösning på en vägg precis bredvid.

image

När LG visar på annonseringsmöjligheter i sin smart-TV-lösning utan att kunna tala om nyttan för slutanvändaren vare sig det rör sig om subventionerade TV-apparater eller individanpassade erbjudanden undrar man hur frånkopplade olika delar av ett sådant stort företag kan vara.

image

Läs om vår kommentarspolicy