Den mobila frammarschen

En intressant observation som vi på TV4 noterat är att det mobila användandet ständigt ökar och tar en allt större del av kakan. I höstas skrev Kristian ett inlägg om nya användarmönster där han bland annat berättade att antalet sajtbesök från mobila enheter ökat från 7.5 % till över 25 %.

Även i videostreamingen ser vi en förändring och nedanstående färska data visar på en ökad andel startade strömmar för de mobila enheterna från 26 % i september till 34 % i januari.

Direkt kan man misstänka att det mobila användandet har ökat på bekostnad av något annat men faktum kvarstår att fördelningen mellan de olika webbläsarna är nästintill oförändrad under perioden: 35 % för Internet Explorer, 33 % för Chrome, 18 % för Firefox, 12 % för Safari och 2 % för övriga.

Om vi tittar på de mobila plattformarna ser vi ett stort hopp för iPad framför allt under december och januari. Man kan ju misstänka att en och annan trogen besökare fått en iPad eller iPad mini i julklapp. Även Android ökar och andelen har mer än fördubblats sedan i höstas.

Den mobila frammarschen är ett faktum och om nu trenden håller i sig kommer det mobila användandet vara lika stort som det stationära innan årets slut. Det är därför otroligt viktigt att de mobila användarna får en minst lika bra upplevelse som datoranvändarna.

Våra sajter är responsiva vilket betyder att de anpassar sig till rätt visningsläge oavsett vilken enhet man använder. Och redan idag slussas användarna smidigt vidare till TV4 Play-appen när de klickar på ett videoklipp på våra sajter. Vi kommer givetvis fortsätta i samma bana och se till att mobilanvändarna inte går miste om någonting när vi även i framtiden inför nya spännande funktioner på tv4.se och tv4play.se.

Läs om vår kommentarspolicy